اجرای نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس سبب انسجام ابعاد مختلف جامعه میشود
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۴۵۱۰۷
گروه استانها_ امام جمعه شیراز گفت: در نقشه مهندسی فرهنگی ابعاد مختلف جامعه مشخص شده که باید این نقشه اجرایی شود تا پراکندگی تبدیل به انسجام و سازماندهی صحیح شود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، آیتالله لطفالله دژکام ظهر امروز در شورای فرهنگ عمومی استان فارس با گرامیداشت شهید آوینی و شهدای روحانی در حرم مطهر رضوی اظهارداشت: امیدوارم رویکرد هنر متعهد دینی به یک جای خوبی برسد و حوزه هنری استان نیز زمینه انجام این کار را فراهم کرده که باید ادامه پیدا کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه در راستای پیشبرد اهداف حوزه هنری باید حمایت ویژه کنند، گفت: در استان ما کمتر به این مطلب توجه شده اما نیاز به حمایت ویژه دارد.
امام جمعه شیراز در ارتباط با مباحث مطرح شده در جلسه درباره کنگره جهانی پیامبر رحمت افزود: همه باید همدیگر را درک و حمایت کنیم و شهرداری نیز برای پرداخت مطالبات این کنگره همت بیشتری داشته باشد.
آیتالله دژکام در ادامه بحث به لزوم بررسی مدیریت فرهنگی در جمهوری اسلامی پرداخت و افزود: مدیریت فرهنگی به مدیریت راهبردی، اجرایی و فرآیندی تقسیم میشود که در بخش راهبردی سال 90 نقشه مهندسی فرهنگی و اسناد بالادستی تنظیم شده است اما در این 10 سال سازوکار برای اجرای سندها وجود نداشته و سلیقهای و لحظهای کار انجام شده است.
وی با بیان اینکه باید موانع سازوکارهای اجرای اسناد برطرف شود که رئیسجمهور نیز دستور رفع این موانع را برای اجرای سند مهندسی فرهنگی دادند، بیان کرد: باید نواقص تدوین و سازوکارهای مناسب اجرای مدیریت فرهنگی ایجاد شود.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه باید در بخش فرهنگ به وضعیتی برسیم که اکنون در بخش نظامی رسیدهایم، به مباحث امنیت اخلاقی اشاره کرد و گفت: کارهای مقطعی مانند این است که از یک بیماری علائم را حذف کردیم مثل مسکن عمل کردیم.
وی درباره لزوم برخورد قهری در این زمینه نیز تاکید کرد: یک قسمت از این ماجرا برخورد قهری است اما امور دیگری را نیز باید پیگیری کنیم چراکه در مسائل اخلاق جنسی نگاههای متعارض داریم و بعد از شهید مطهری که یک جلد کتاب نوشته خیلی کار جدی فرهنگی نشده است.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه باید به یک دیدگاه مرجع برسیم، گفت: اگر میخواهیم مسئله را حل کنیم باید چهارچوب فلسفی و فقهی را مشخص کنیم و در بعد سیاسی و اجتماعی امور نیز نظر رهبری ملاک است چون باید یک رویه حاکم شود.
آیتالله دژکام در ادامه تصریح کرد: در نقشه مهندسی فرهنگی ابعاد مختلف جامعه از جمله سبک زندگی اسلامی، شعار سال و بخش فرهنگ مشخص شده که باید این نقشه اجرایی شود تا پراکندگی تبدیل به انسجام و سازماندهی صحیح شود.
وی با بیان اینکه برای اجرای نقشه نیاز به قرارگاه است که استاندار فارس نیز بر آن تاکید کردند تا نقشه مهندسی فرهنگی عملیاتی شود، گفت: مستمر، فراگیر و عالمانه بودن کار در قرارگاه تامین میشود.
نقشه مهندسی فرهنگی فارس نمونه کشوری شدنقشه مهندسی فرهنگی 10 استان تا خرداد ماه سال آینده رونمایی میشود + فیلماستاندار بوشهر: نقشه مهندسی فرهنگی مبنای کار دانشگاهها قرار گیردامام جمعه شیراز درباره برخورد قهری با ناهنجاریها نیز گفت: اگر جرم انجام میشود وظیفه دستگاه قضایی برخورد است و نمیتوان در شورای فرهنگ عمومی مصوب کرد، هر وقت جرم رخ داد با همکاری نیروی انتظامی ورود کنید.
انتهای پیام/424/ی
منبع: تسنیم
کلیدواژه: نقشه مهندسی فرهنگی امام جمعه شیراز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۴۵۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درباره حجاب به ابعاد دینی، سیاسی و بینالمللی توجه شود
در مسئلهشناسی حجاب باید به سه بعد دینی، سیاسی و بینالمللی توجه شود. اینها از یکدیگر جدا هستند، اما با یکدیگر ارتباط دارند و ما باید به مجزا بودن و ارتباط این مسائل با یکدیگر توجه داشته باشیم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وبینار تخصصی «حجاب در سپهر عمومی» به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ادیان و مذاهب و با حضور و سخنرانی دکتر فاطمه توفیقی، استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با موضوع «مسئلهشناسی حجاب» برگزار شد.
توفیقی با اشاره به اینکه برای اولین بار در ایران در دوران مشروطه حجاب تبدیل به مسئله میشود، گفت: زمانی که درباره حجاب صحبت میکنیم، این بحث مرتبط با مسئله امروز ماست. مسئله حجاب در دورانهای مختلف و در ادیان و جوامع مختلف وجود داشته است. اما بیان مسئله حجاب در این زمان و در دوران مشروطه و در دوران معاصر متفاوت است. منظور از دوران معاصر، دوران همزمانی با جریان احیای دینی و در ایران و به طور خاص از مشروطه به بعد است. اما موضوعی که ما در مورد آن بحث میکنیم در دوران مدرنیته بهوجود آمده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: در زمان مشروطه اتفاق جدیدی میافتد؛ وقتی که مسئله حجاب مطرح میشود، یک فضای عمومی دوجنسیتی تشکیل میشود، چراکه قبل از آن، این فضا وجود نداشت و فضای عمومی، فضای تکجنسیتی و مردسالاری بود. در همین دوران، غربشناسی و شرقشناسی کنار هم شکل میگیرند و استعمار همراه با عنصر فرهنگی به داخل کشور نفوذ میکند. درباره دوجنسیتی بودن این فضای عمومی میتوانید کتابهای محمد توکلی و کتاب زنان سیبیلو و مردان بیریش افسانه نجمآبادی را مطالعه کنید. برای حوزه شرق شناسی نیز میتوانید کتاب شرق شناسی ادوارد سعید را مطالعه کنید.
بیسامانی بستر خانواده در اروپا و چالش حجاب در ایران؛ از مدرنیسم تا عصر حاضروی مسئلهشناسی حجاب را به سه بُعد دینی که شامل بُعد کلامی، فقهی، تفسیری و تاریخی، بُعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی و سوم بُعد بین المللی، استعماری و امپریالیستی تقسیمبندی کرد و گفت: این مسائل از یکدیگر جدا هستند، اما با یکدیگر ارتباط داشته و ما باید به مجزا بودن و ارتباط این مسائل با یکدیگر توجه داشته باشیم.
توفیقی مسائل مرتبط با بُعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی مسئله حجاب را به مسائلی همچون ساختار سیاسی و شکل فضای عمومی و مهندسی فرهنگی ارتباط داد و گفت: بعد سیاسی، اجتماعی و حقوقی شامل روابط بین دو جنس، برابری شهروندان یا امتیاز دینداران، منزلت اجتماعی، سلیقه و مد و طبقاتی بودن پوشش خواهد بود.
وی ادامه داد: در بُعد بینالمللی و استعماری چند مسئله حائز اهمیت است. اولین مورد، پروژهای سیاسی به صورت برنامهای فرهنگی است. دومین مورد همراه شدن تاریخی سکولاریسم با آزادی جنسی و کمپوششی است و سومین مورد واکنشهای استعمارزدایان به فرودستانگاری حجاب است. چهارمین و آخرین مورد نیز واکنش برخی از نظریهپردازان همچون لیلا ابولغد به آزادسازی زنان مسلمان با اشاره به جنگ در افغانستان خواهد بود.
توفیقی در جمعبندی مطالب خود گفت: در هنگام استفاده از لفظ حجاب و سخن گفتن از پوشش سر و لزوم آن، یا ادله و الزام آن باید برایمان روشن باشد که دقیقاً از چه چیزی و در چه جایگاهی صحبت میکنیم. همچنین قانون و امر دینی و اجتماعی ـ سیاسی و بین المللی با هم مرتبط هستند و در عین حال این دو از یکدیگر تفکیک شدهاند.
انتهایپیام/